Výstava, kurátorsky připravená Edith Jeřábkovou a Jiřím Kovandou, nenaplní žádný koncepční žánr, i když na ní bude k vidění co možná nejširší kolekce toho, co se z díla Jiřího Kovandy v českých soukromých a veřejných sbírkách nachází, nepůjde o klasickou retrospektivu. A to i přesto, že bude zahrnovat všechny oblasti jeho tvorby ( kresba, koláž, malba, objekt, instalace, intervence, akce, performace) od 70.let po současnost. Záměrem výstavy je ,,nekriticky´´ přehled díla a samovolné nacházení vnitřních souvislostí mezi jednotlivými uměleckými projevy a časovými periodami. Prvotní zamýšlená koncepce výstavy o výstavách Jiřího Kovandy se v expozici nakonec uplatní méně výrazně a naplno zazní v připravovaném katalogu, který také přinese jednotlivé příspěvky a pohledy na Kovandovu tvorbu od českých i zahraničních teoretiků, kurátorů, galeristů a umělců. Zároveň jsme se rozhodli uplatnit nepietní přístup k uměleckému předmětu a v případě jeho nedostupnosti nebo dostatečné prezentovanosti jej nahradit informativním digitálním tiskem. Na výstavě budou zastoupeny některé dokumentární záběry z výstav a instalací, katalogy, několik rekonstrukcí starších děl a jedna zcela nová realizace. Součástí koncepce je i autorův vlastní kurátorský vklad. Jiří Kovanda oslovil za účelem ,,intervencí´´ do své výstavy tyto umělkyně, jejichž tvorba i osobnost jsou mu blízké: Silvina Arismendi, Nina Beier a Marie Lund, Sylva Brodiová, Veronika Dolanská, Ladislava Gažiová, Eva Humlová, Alena Kotzmannová, Eva Koťátková, Denisa Lehocká, Jitka Mikulicová, Barbora Motlová, Markéta Othová, Adéla Svobodová a Toyen.
Jiří Kovanda se narodil v roce 1953, patří k nejvýznamnějším současným českým umělcům, jeho díla se objevují na prestižních přehlídkách (v poslední době v londýnské Tate Gallery či na přehlídce Dokumenta 12 v Kasselu) Mezinárodní proslulost získaly zvláště jeho akce ze 70. let. Od roku 1995 je odborným asistentem na Akademii výtvarných umění v ateliéru V. Skrepla.
IMG.pdf(0,67MB) |
IMG_0001.pdf(0,19MB) |