Margita Titlová - Ylovsky, Bez názvu, 1984

Margita Titlová - Ylovsky, Bez názvu, 1984
31.03.2021

DÍLO MĚSÍCE ZE SBÍREK GKK
DUBEN 2021

tužka, rtěnka, papír, 480 x 280 cm

značeno vlevo dole M: T. Ylovsky 1984

zakoupeno v roce 1997

K 694

 

Narodila se 16. června 1957 v Praze.

V letech 1977 – 1983 studovala na pražské Akademii výtvarných umění v malířském ateliéru prof. Oldřicha Oplta.

Byla vedoucí ateliéru grafiky na Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně, nyní vyučuje na katedře výtvarné výchovy na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

 

            Tvorba Margity Titlové Ylovsky, která je značně osobitá, patří k naší výtvarné scéně od osmdesátých let. Různě experimentuje, zkoušela například možnosti instalace, v níž využívala působení magnetů. Výrazná energie se promítá i do rozměrných kreseb, které vznikly ještě v osmdesátých letech. Nejdřív je vystavovala na více méně tajné výstavě na staveništi tehdy právě rekonstruovaného Veletržního paláce, dnes jsou součástí prestižních sbírek.  Pozoruhodné jsou i její instalace, ve kterých se zabývala lomem slunečního či umělého světla přírodními krystaly. Využívala i stín, když na papír obkreslovala svou siluetu.  Zabývala se imaginárními portréty žen, které podle ní zastávaly v různých epochách důležité místo v odlišných sférách činnosti a které se nesmazatelně zapsaly do historie.

            Vytvářela také kresby ve tmě. To jí umožnilo se co nejvíc soustředit, oprostit se od všedních starostí a myšlenek. Vznikaly vlastně automaticky, při čemž se porušovaly  navyklé stereotypy a zažité pohyby. Výsledek spatřila, až když byly  hotové, pak už do nich nezasahovala.

V jiných instalacích rozkládala na spektrum světlo procházející přírodním krystalem tak, aby  se paprsek lámal a aby tak vznikl zvláštní optický efekt. V další instalaci využívala energii magnetů, jinou zase sestavila z bílých svatebních šatů, na které zaznamenávala  úryvky z emočních výpovědí  známých osobností různých dob (Leoš Janáček, Karel Čapek, Jimmi Hendrix, …) nebo na ně přepisovala texty starých moravských milostných písní. Do monumentálních kreseb vytvořených hlínou, se promítají výrazná gesta, jimiž se umělkyně vrací se k materii podstatné pro veškerý život, který z ní vlastně do značné míry vychází. Maluje za pomoci termovize barvami  reagujícími na proměnu tepla. V její tvorbě se zrcadlí energie, procesy probíhající v přírodě. Je tedy zřejmé, že Margita Titlová Ylovsky ráda využívá nové technologie, ale také se vrací ke klasickým technickým postupům.

            Její výtvarný projev je značně osobní, vstupuje do něj alchymie plná nevysvětlitelných záhad, ale zároveň je pro něj příznačný i racionální a objektivní pohled na realitu. Autorčina kresba z roku 1984 je pro  toto období typická, promítá se do ní její cit pro vystižení psychických procesů a pro velkorysé gesto.

 

Zastoupení ve sbírkách

 

Národní galerie Praha

Galerie hlavního města Prahy

Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze

Muzeum umění v Olomouci

Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře

Galerie Klatovy / Klenová

Sbírka současnéhéo umění města Mikulova

Muzeum umění v Toulouse

Muzeum moderního umění v Lublani